actueel

Het actuele nieuws van de Ondernemersvereniging Epe

Zaterdag 12 oktober: Smakelijk Epe 2019.

Bij SmakelijkEpe gaat het vooral om proeven. In de stands liggen voor-, hoofd-, en nagerechten om te proberen. Liefhebbers van lekkere hapjes en dito drankjes kunnen tijdens SmakelijkEpe volop aan hun trekken komen. Het jaarlijks terugkerend evenement, altijd georganiseerd in de maand oktober. Kom dus op zaterdag 12 oktober 2019 naar het Gruttersplein van 12.00 uur tot 17.00 uur

Deelnemers zijn: Alexanderhoeve kaas en noten, Jumbo van Andel, Eetcafé restaurant De Baron, Fruitcompany, Grand Café Cornelis, Mediterraan, Bakker Bart, Eperbiercollectief, Pannenkoekenhuis De Honingpot, Wijnkoperij Kroese, Janzsmaakpalet speciaalzaak in Koffie en Thee, PC Hoofdstraat en Kwalitaria DéliFrance.

8013aa95 7360 49e7 8b02 8d39811d9eaa

Koopjesmarkt, donderdag 29 augustus 2019; goed winkelweer, enthousiaste ondernemers, heel veel koopjes en gezellig publiek zorgden voor een zeer geslaagde dag! Naast winkelend publiek liep er ook een jury langs alle kramen om te bepalen wie in aanmerking kwam voor de Mercuriustroffee.....en de winnaar is geworden Kuijt Mode! Een kraam vol koopjes met kleine prijsjes die tussendoor steeds werd aangevuld, was hiervoor de belangrijkste reden. Tweede werd Parfumerie Pour Vous en derde PC Hoofdstraat.

Muziek ter afsluiting van het het zomerseizoen, dat is waarom de muzikale koopavond jarenlang door de Ondernemersvereniging Epe werd georganiseerd. Dit jaar ligt de organisatie in handen van de horecaondernemers zelf. Op vrijdagavond 30 augustus a.s. zullen er bij diverse horecagelegenheden optredens zijn, O.a. bij de Posthoorn komt Jacqueline, bi Cornelis draait een DJ, bij de Baron is Nederlands- en Engelstalige muziek te horen en bij het Wapen van Epe is er een optreden van Peter Tijssen.

De 36e Koopjesmarkt in Epe 2019!

Wanneer: donderdag 29 augustus

Waar: rondom de Grote Kerk

Van: 8.00 - 17.00 uur

Uiteraard vindt ook dit jaar weer de koopjesmarkt plaats. Een groot aantal ondernemers bieidt deze dag op een of meerdere kramen haar waar aan tegen zeer aantrekkelijke prijzen! Ook wordt de Mercuriustroffee weer uitgereikt aan de ondernemer met de meest unieke kraam, wie volgt 't Snoepie op???

Bijen- en Honingmarkt Epe,

op woensdag 7 augustus 2019 van 08.30-13.30 uur,

in het centrum tussen Gemeentehuis en Albert Heijn,

aan het Marktplein in Epe.

Op woensdag 7 augustus wordt voor de 67ste keer de jaarlijkse Bijen- en Honingmarkt in Epe georganiseerd door de Imkervereniging Epe.

Op de bijen-informatiemarkt kunt u zich laten bijpraten over het belang van de bij. Bijen zorgen voor bestuiving van gewassen en dragen zo bij aan onze voedselvoorziening. De informatiekraam van onze imkervereniging De Imme is er voor al uw vragen over bijen, honing, drachtplanten en bomen. Wanneer u zelf meer over bijenhouden wilt weten dan vertellen onze imkers er graag over. Ook verkopen we lokale honing van imkers van de vereniging.

Er zijn demonstraties van diverse ambachten te zien, zoals korfvlechten en pottenbakken en de gemaakte producten zijn te koop. Uiteraard zijn er kramen van professionele honingverkopers met een veelheid aan vooral Nederlandse honingsoorten en ook imkerbenodigdheden zijn op de markt aanwezig. Verder zijn er kramen met natuurinformatie, streekproducten en bijenplanten. Het imkercafé is het trefpunt voor koffie/thee en een gezellig (imker)praatje, zo biedt de markt imkers de gelegenheid om elkaar en geïnteresseerden te spreken.

De markt richt zich daarnaast op kinderen. De 'Schminkerie' is present om kinderen tot bijtjes om te toveren. Kinderen kunnen zich verkleden, om met een imkerpak aan, zich even een echte imker te voelen. Bij de kijkkast kan, met een veilige glasplaat ertussen, een bijenvolk worden bekeken met daarin een gemerkte koningin. Imkers leggen uit wie de koningin is, hoe je een dar herkent en waar de honing en het stuifmeel zijn te vinden. Ook kunnen echte bijenwaskaarsen gemaakt worden.

Voor de imker was begin augustus traditiegetrouw de tijd om bijenvolken te verhandelen, een uitgelezen moment om overcomplete bijenvolken te verkopen of om een bijenvolk aan te schaffen en daarmee naar de heide af te reizen. Tegenwoordig is deze traditionele handel nog maar beperkt, maar heeft ook nu nog een rol op de markt. Imkers van de Bijenhouders Vereniging "De Imme" uit Epe en haar buurverenigingen worden enthousiast gemaakt hun bijenvolken te verhandelen en overcomplete imkermaterialen te verkopen.

Om 10.00 uur wordt de markt officieel geopend door wethouder Erik Visser.

De markt is geopend van 8.30 tot 13.30 uur.

Toegang is gratis.

Op het Horecaplein vindt op donderdag 1 augustus het Standwerkersconcours plaats. Van 19.00 uur tot 21.00 uur zullen standwerkers hun verkoopdemonstraties latenstrij laten zien en strijden om de titel 'beste standwerker van Epe'! Toegang is gratis!