actueel

Bijen- en Honingmarkt Epe,

op woensdag 7 augustus 2019 van 08.30-13.30 uur,

in het centrum tussen Gemeentehuis en Albert Heijn,

aan het Marktplein in Epe.

Op woensdag 7 augustus wordt voor de 67ste keer de jaarlijkse Bijen- en Honingmarkt in Epe georganiseerd door de Imkervereniging Epe.

Op de bijen-informatiemarkt kunt u zich laten bijpraten over het belang van de bij. Bijen zorgen voor bestuiving van gewassen en dragen zo bij aan onze voedselvoorziening. De informatiekraam van onze imkervereniging De Imme is er voor al uw vragen over bijen, honing, drachtplanten en bomen. Wanneer u zelf meer over bijenhouden wilt weten dan vertellen onze imkers er graag over. Ook verkopen we lokale honing van imkers van de vereniging.

Er zijn demonstraties van diverse ambachten te zien, zoals korfvlechten en pottenbakken en de gemaakte producten zijn te koop. Uiteraard zijn er kramen van professionele honingverkopers met een veelheid aan vooral Nederlandse honingsoorten en ook imkerbenodigdheden zijn op de markt aanwezig. Verder zijn er kramen met natuurinformatie, streekproducten en bijenplanten. Het imkercafé is het trefpunt voor koffie/thee en een gezellig (imker)praatje, zo biedt de markt imkers de gelegenheid om elkaar en geïnteresseerden te spreken.

De markt richt zich daarnaast op kinderen. De 'Schminkerie' is present om kinderen tot bijtjes om te toveren. Kinderen kunnen zich verkleden, om met een imkerpak aan, zich even een echte imker te voelen. Bij de kijkkast kan, met een veilige glasplaat ertussen, een bijenvolk worden bekeken met daarin een gemerkte koningin. Imkers leggen uit wie de koningin is, hoe je een dar herkent en waar de honing en het stuifmeel zijn te vinden. Ook kunnen echte bijenwaskaarsen gemaakt worden.

Voor de imker was begin augustus traditiegetrouw de tijd om bijenvolken te verhandelen, een uitgelezen moment om overcomplete bijenvolken te verkopen of om een bijenvolk aan te schaffen en daarmee naar de heide af te reizen. Tegenwoordig is deze traditionele handel nog maar beperkt, maar heeft ook nu nog een rol op de markt. Imkers van de Bijenhouders Vereniging "De Imme" uit Epe en haar buurverenigingen worden enthousiast gemaakt hun bijenvolken te verhandelen en overcomplete imkermaterialen te verkopen.

Om 10.00 uur wordt de markt officieel geopend door wethouder Erik Visser.

De markt is geopend van 8.30 tot 13.30 uur.

Toegang is gratis.

Op het Horecaplein vindt op donderdag 1 augustus het Standwerkersconcours plaats. Van 19.00 uur tot 21.00 uur zullen standwerkers hun verkoopdemonstraties latenstrij laten zien en strijden om de titel 'beste standwerker van Epe'! Toegang is gratis!

Tijdens de braderieën van 19 en 26 juli en 2, 9, 16 en 23 augustus worden dit jaar voor de 1e keer 'Epische avonden' georganiseerd op het plein naast de Grote Kerk in Epe. Dit zijn de 'nieuwe' zomerfeesten, georganiseerd door het Episch Centrum. Toegang is gratis! Voor meer informatie: epischcentrum.nl/avonden.

Vrijdag 12 juli jl. is de braderiereeks met de rommelmarkt en kleedjesmarkt weer gestart. De komende weken tot en met 23 augustus staat het centrum van Epe op vrijdagmiddag- en avond vol van verkopers in nieuwe en tweedehands spullen.

De kleedjesmarkt voor de kinderen is op en nabij het marktplein en start om 16.00 uur, evenals de rommelmarkt. De braderie begint eveneens om 16.00 uur en deze bevindt zich door het gehele centrum. Belangstelling voor deelname? kijk in de menubalk bovenaan de website voor meer info.

Shantykoren2019 klein

Zaterdag 29 juni a.s. kunt u vanaf 13.30 uur weer genieten van het Shantykorenfestival in Epe. Een aantal van de koren die optreden zijn: S.O.S. Matrozenkoor uit Apeldoorn, de Mulderssingers uit Wezep, de Kajuitzangers uit Putten en Kokkels & Mokkels uit Harderwijk. Ook Doetmaes uit Epe treedt op. Deze koren treden op op verschillende plekken in het centrum van Epe en sluiten om 16.30 uur af met een samenzang bij de Grote Kerk in de Hoofdstraat.

Deze week wordt  van dinsdag 4 t/m vrijdag 7 juni de Paarden4daagse gehouden. De 26e editie alweer! Op woensdagmiddag 5 juni rijdt het treintje 'Bello' tussen 13.30 en 18.30 uur als pendeldienst van en naar het centrum van Epe met een tussenstop bij RCN de Jagerstee. Passagiers kunnen hier gratis gebruik van maken. De halteplaats in het centrum is voor 't Snoepie in de Hoofdstraat. Vertrek vanaf deze halte om 13.30, 14.30, 15.30, 16.30 en 17.30 uur. Op vrijdag 7 juni vindt tussen 18.40 - 20.00 uur de intocht door Epe plaats. Naast de intocht worden van 19.00 tot 21.00 uur diverse activiteiten georganiseerd in het centrum van Epe: optredens van Wobbling Dancers, Dansschool Drenth en een Peruaanse muziekgroep, schminken, kunstig haarvlechten en er is een fotostudio voor verkleedfoto's.

• Optredens van de Wobbling Dancers, Dansschool Drenth en een Peruaanse muziekgroep
  • Schminken
  • Kunstig haarvlechten
  • Fotostudio voor verkleedfoto's

De volgende koopzondag op 26 mei aanstaande zal in het teken staan van "Epe presenteert Epe". Recreatiebedrijven, verenigingen etc. zullen zich presenteren op deze middag.

De winkels zijn open van 13.00 - 17.00 uur. De supermarkten zijn zoals alle zondagen geopend van 12.00 - 18.00 uur.